Weeze Airport is, zoals veel Duitse luchthavens, oorspronkelijk een militaire luchtmachtbasis. In het geval van vliegveld Weeze was het een Britse basis genaamd RAF Laarbruch. Het feit dat de Britste luchtmacht in 1999 was vertrokken – en dus een ongebruikt vliegveld achterlieten – trok de aandacht van een groep investeerders uit Nederland. Ze maakten het vliegveld klaar voor gebruik voor de burgerluchtvaart. Op 1 mei 2003 werd vliegveld Flughafen Niederrhein heropend.
Eind 2004 werd de naam Airport Weeze aangenomen, omdat dit internationaler zou zijn. Het hooggerechtshof in Keule verbood in juni 2005 dat het vliegveld Airport Düsseldorf Weeze genoemd mocht worden. Alleen Ryanair mag de naam Düsseldorf gebruiken, iets dat ook enigszins misleidend is omdat het vliegveld 80km van de stad vandaan ligt.
Vergunning van Weeze Airport
Hoewel er een vergunning was afgegeven bij de grootschalige renovatie van het vliegveld in 2001, werd de vergunning na een uitspraak van het hooggerechtshof van Münster. De omwonenden hadden gelijk gekregen, er was bij de bouw van het vliegveld onvoldoende rekening gehouden met het geluid. Het vliegveld kon gelukkig open blijven aangezien de juridische procedures nog niet waren afgehandeld. Dit is ook zeer belangrijk geweest in de geschiedenis van Weeze Airport, anders had het vliegveld ineens dicht moeten gaan.
De directie van het vliegveld kon in 2007 bij de rechtbank van Leipzig een hoger beroep aantekenen, hier werd besloten dat het hooggerechtshof in Münster opnieuw moest bekijken of de vergunning terecht of onterecht was verstrekt. Op 22 april besloot het hof in Münster dat de openingstijden moesten worden beperkt. Grootgebruiker Ryanair dreigde meteen het vliegveld te verlaten als voor 2 mei van dat jaar niet was besloten dat het werd teruggedraaid. Op 1 mei 2009 werd er een nieuwe vergunning afgegeven die ervoor zorgde dat het vliegveld ook langer open kon blijven (vanaf 06:00 tot 24:00). Ryanair bleef dus, de toekomst van het vliegveld was gered. Weeze Airport had ook een financieel akkoord gesloten met de omwonenden, om het leed van de geluidsoverlast te verzachten.
Niet alleen Ryanair, maar ook Transavia en het Hongaarse Wizz Air maakten in (een deel van) het zomerseizoen van 2014 ook gebruik van het vliegveld.
Duitse en Nederlandse vliegtaks
In 2008 werd in Nederland de vliegtaks ingevoerd, dit zorgde voor een explosieve groei in het aantal passagiers: ruim 1,5 miljoen. Het vliegveld wordt sindsdien goed gevonden, het jaar erop maakten 2,4 miljoen mensen gebruik van de luchthaven. In 2010 zelfs bijna 2,9 miljoen, de groei is helaas sindsdien gestopt. In 2013 maakten bijna 2,5 miljoen mensen gebruik van Weeze Airport; Ryanair is de enige overgebleven vliegtuigmaatschappij.
Toen de vliegtaks in Duitsland werd ingevoerd, kondigde Ryanair aan om een groot aantal vluchten te gaan schrappen voor het nieuwe zomerseizoen in 2015. Dat raakte het vliegveld in de jaren erna hard. Nog harder werd vliegveld Weeze geraakt door de coronacrisis. Weeze Airport was geen uitzondering in de wereld. Na de coronacrisis is in Nederland de vliegtaks verhoogd van 8 naar 26 euro. Dit zal het vliegveld zeker goed doen vanaf 2023!