Weeze Airport heeft in het verleden meer dan een maatschappij gehad. Momenteel vliegt alleen Ryanair vanaf Weeze Airport, vroeger waren ook Air Berlin, Transavia en Wizz Air actief vanaf het vliegveld. Wizz Air heeft de activiteiten grotendeels verplaatst naar Eindhoven, Transavia concentreert zich voorlopig op alleen Nederland en Air Berlin is inmiddels al vertrokken.
Ryanair is de enige die overblijft. De Ierse prijsvechter beschouwt het vliegveld gelukkig nog wel als een belangrijke basis, maar als Ryanair vertrekt dan blijft er dus niets over. Het gedoe met de Duitse toeristenbelasting werkt zeker niet in het voordeel van Weeze Airport. Wat als het vliegveld failliet gaat? De feiten op een rij.
- Er werken 1200 mensen op Weeze Airport. Dit zijn niet alleen de mensen direct in dienst van de luchthaven, ook mensen van op het vliegveld gevestigde bedrijven horen hierbij.
- Weeze Airport heeft een schuld van 34 miljoen euro uitstaan bij het Kreis Kleve. Een Kreis is in Duitsland een tussenvorm tussen de provincie en de gemeente.
- De concurrentie van Eindhoven Airport is voelbaar op Weeze Airport. De groei op Weeze Airport stagneerde de laatste jaren en er lijkt nu zelfs een dalende trend zichtbaar te zijn, Eindhoven Airport blijft alleen maar groeien.
Als we naar deze drie feiten kijken, ziet de toekomst van Weeze Airport er niet rooskleurig uit. Gelukkig is de concurrentie van Maastricht Aachen Airport veel minder geworden nadat Ryanair de basis op Maastricht in april 2014 sloot. Toch hopen wij dat Weeze de komende jaren een herstel zal laten zien en nieuwe luchtvaartmaatschappijen weet aan te trekken! Wij wensen vliegveld Weeze dan ook veel succes!